PEPPOL zonder kopzorgen
Vanaf 1 januari 2026 is e-facturatie verplicht voor elke Belgische zelfstandige. Bam! Soms val je maar beter met de deur in huis. Want die deadline is nu eenmaal vlakbij. En neen, een elektronische factuur is geen pdf’je van je Word- of Excelbestand. Het gaat om een specifiek digitaal document dat jouw boekhoudsoftware – én die van je klant – automatisch kan verwerken. Verzenden en ontvangen verloopt via PEPPOL, dus. Tijd voor een extra woordje uitleg.
Waarom precies?
PEPPOL staat voor Pan-European Public Procurement Online. Een Europees project. Het opzet: de miljarden euro’s aan btw-fraude waarmee overheden jaarlijks te maken krijgen, drastisch terugdringen. Door facturen via een veilig en gecontroleerd netwerk te versturen zijn ze transparant, moeilijk te vervalsen en makkelijk te controleren door belastingdiensten. Vanaf 1 juli 2030 moeten alle Europese landen aangesloten zijn op het PEPPOL-netwerk, in België gaat de regel dus volgend jaar al in.

Voor groot en klein
Opvallend: de helft van onze kmo’s weet niets over PEPPOL of de nakende wetgeving. En wie wél al wat hoorde waaien, weet niet precies van waar de wind komt. Amper 42% gebruikt facturatiesoftware. Heel wat zelfstandigen vallen nog steeds terug op Word en Excel. Kortom: werk aan je winkel. Of dat nu een eenmanszaak of vennootschap is. Het maakt zelfs niet uit of je die runt als fulltime zelfstandige of in bijberoep. Niemand ontspringt de dans. Maar hé, zie dit vooral niet als een verplicht nummertje, eerder als een kans.

In je eigen belang
Jij weet als geen ander dat papieren of gemailde facturen al eens ‘verloren’ gaan, toch? Met e-facturatie via PEPPOL is dat voltooid verleden tijd. En dat is lang niet het enige voordeel.
Nog meer troeven:
- Vlottere facturatieverwerking en dus efficiëntie- en tijdwinst
- Alle facturen overzichtelijk op één digitale plek
- Besparing op verzend- en printkosten
- Geen kans op menselijke fouten of nalatigheden
- Makkelijkere samenwerking met partners in heel Europa
- Milieuvriendelijker en duurzamer

Zo werkt het
Wanneer je facturen ontvangt en verstuurt via post of e-mail, moeten die eerst manueel worden verwerkt. Dat wil zeggen: de brief openen of het bestand downloaden en vervolgens ingeven in een boekhoudprogramma. Gebeurt dat verkeerd of raakt het document zoek, dan zorgt dat voor gedoe en vertraging.
Bij het PEPPOL-netwerk komt de factuur terecht in een soort publieke digitale brievenbus. Van daaruit gaat ze automatisch en rechtstreeks naar de boekhoudsoftware van de ontvanger. Zónder menselijke tussenkomst en dus zónder fouten. De facturatietool bundelt alle facturen op één plek. Dat maakt alles een pak overzichtelijker en bevordert een snelle afhandeling en betaling.

De ins en outs
Voor je e-facturatie via PEPPOL heb je 2 dingen nodig:
- een acces point of toegangspoort (je digitale brievenbus)
- een boekhoudprogramma dat je kunt koppelen aan PEPPOL
Beiden voor zowel je inkomende als uitgaande facturen!
Software als Lucy, Billtobox (binnenkort bekend als Banqup), Billit en Teamleader zijn PEPPOL-proof. Heb je nog geen facturatietool? Vraag dan bij je boekhouder welke het beste geschikt is voor jouw organisatie. Hij of zij checkt ook of je acces point (in én uit!) open staat en gekoppeld is aan je softwarepakket. Afhankelijk van wat je vandaag wel of nog niet hebt, ligt de kostprijs tussen 0 en 17 euro per maand.

120% klaar voor de toekomst
FISCAAL AFTREKBARE INFOSESSIE!
Nog niet helemaal mee? En maakt je dat wat nerveus? Geen stress, liberoo helpt je op weg. Download hier alvast onze presentatie met alle praktische en technische details. Heb je daarna nog hulp nodig? Plan dan een 1-op-1-sessie met één van onze experts. Die vertelt je alles over de basisprincipes van elektronische facturatie en geeft je een live demo om samen jouw e-facturatietool in te richten. De kostprijs van 100 euro is 120% fiscaal aftrekbaar. Je voorbereiden op de toekomst wat nog nooit zo interessant voor je portemonnee.
